Історична пам’ять та історичне знання в шкільному курсі історії у світлі завдань історичної освіти

Автор(и)

  • Ольга Ніколаєнко

Ключові слова:

історична пам’ять; шкільний курс історії; громадянська ідентичність

Анотація

Шкільний курс історії, що має на меті формування громадянина України, повинен формувати історичну свідомість. Знання про минуле, зафіксоване в шкільних підручниках, почасти суперечить локальним чи індивідуальним версіям пам’яті, що може спричинити кризу ідентичності в учнів. Першість серед ієрархії ідентичностей належить громадянській, що базується на визнанні громадянських цінностей.

Посилання

Ассман Я. Культурная память. Письмо, память о прошлом и политическая идентичность в высоких культурах древности. Москва: Языки славянской культуры, 2004. 368 c.

Баханов К. Сучасна шкільна історична освіта: інноваційні аспекти. Донецьк: ТОВ «Юго-Восток ЛТД», 2005. 384 с.

Вербицька П. Сучасна історична дидактика: відповіді на суспільні виклики. Проблеми дидактики історії. 2014. Вип. 5. С. 3–11.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392 (зі змінами у 2020 р). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п#Text

Драч О. Колективна пам’ять і національна історія у середній освіті України доби незалежності. Київські історичні студії. Вип. 9(2). С. 43–52.

Нагорна Л. П. Регіональна ідентичність: український контекст. Київ: ІПіЕНД імені І. Ф. Кураса, 2008. 405 c.

Політика історичної пам’яті в контексті національної безпеки України: аналіт. доповідь / за заг. ред. В. М. Яблонського. Київ: НІСД, 2019.

Рекомендація Комітету Міністрів Ради Європи «Про викладання історії в ХХІ ст.. в Європі» Ухвалено від 31 жовтня 2001 р. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/994_729#Text

Стардлінг Р. Багаторакурсність у викладанні історії: посібник для вчителя. URL: https://rm.coe.int/168049415

Терно С. О. Теорія розвитку критичного мислення (на прикладі історії): посібник для вчителя. Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2011. 105 c.

Удод О. Шкільна історична оcвіта як репрезентант політики пам’яті. Національна та історична пам’ять. 2013. Вип. 8. С. 8–13.

Удод О. Історична пам’ять в Україні та європейські цінності. Україна ХХ ст.: культура, ідеологія, політика. 2009. Вип. 15(2). С. 3–10.

Амельченко Н. А. Цінності об’єднаної Європи. URL: https://parlament.org.ua/ upload/docs/European_Values.pdf

Чупрій Л. Історична освіта в Україні як складова державної політики пам’яті. Політичний менеджмент. 2011. № 4. С. 18–26.

Шкільна історія очима істориків-науковців. Матеріали Робочої наради з моніторингу шкільних підручників з історії України / упоряд. Н. Яковенко. Київ: УІНП, 2008. URL: http://resource.history.org.ua/item/0007398

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-11

Номер

Розділ

Політика пам’яті як інструмент опору агресії Росії